Adam Štech
Narozen v roce 1980 v Podbořanech. Absolvoval Střední uměleckou školu grafickou v Jihlavě (1999) a Akademii výtvarných umění v Praze v ateliérech profesorů Jiřího Sopka a Vladimíra Skrepla (2001 – 2008).
Adam Štech se pohybuje po hraně mezi distancí a fascinací. Systematická exploatace historického malířství u něj nevychází z potřeby dekonstrukce, ale z jakési frankensteinovské touhy po (re)konstrukci jeho těla. Štech nejspíše chce obstát v očích předchůdců (přesněji před vlastním vědomím o jejich mistrovství), nemůže však jednoduše malovat jako oni.
Celá biografie ↓

Adam Štech
Umělec
Díla
Žena s červenými šaty
Obraz olej na plátně o rozměrech 95 x 110 cm, signováno A. Štech 21.
Cena: 140 000 CZK
Výstavy
Samostatné výstavy
2021 Adams Family, Galerie Františka Drtikola, Příbram
2021 From Arcadia to Dystopia, DSC Gallery, Praha
2020 Adam Štech, Galerie prostor 228, Liberec
2020 Adams Family, Galerie Petr Novotný, Praha
2019 Caput Mortuum, DSC Gallery, Praha
2019 Podle skutečné události, Galerie Václava Špály, Praha
2017 Ideal standard, Galerie Petr Novotný, Praha
2016 Watchman, Prague House, Brusel (B)
2016 Tragikomedie, Galerie Vyšehrad, Praha
2016 Žyvot, Galerie města Třince, Třinec
2015 Žyvot, Nová galerie v Praze, Praha
2014 Scarlett a patizony, SODA gallery, Bratislava
2014 Nejlepší z nejhorších, Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava
2013 Krásná blondýna, Galerie Petr Novotný, Praha
2012 Udělám si hlavu, Galerie NoD Roxy, Praha
2011 Prequel, Galerie kritiků, Praha
2011 Věci s přívlastky a uvozovkami (s Alešem Hudečkem), Galerie BKC – U dobrého pastýře, Brno
2011 ADAADADA (s Davidem Pešatem), Galerie XXL, Louny
2010 Sýkora, Kvíčala, Šimera, Žížala, Karlín Studios, Praha
2010 Portréty, Hunt-Kastner, Praha
2009 Adam Štech Saaz, Galerie-Final, Praha
2005 Národu k narozeninám (s M. Poláchem), Galerie Doubner, Praha
Skupinové výstavy
2019 Flying Inn s Karlem Srpem, Pragovka Gallery, Praha
2019 Retina: Možnosti malby, Zóna pro umění 8smička, Humpolec
2017 Co je současný obraz?, Nový Zlínský salon, Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, Zlín
2017 Narušená imaginace, Art Mill Gallery, Szentendre (H)
2017 Letní výtvarný salon, Kodl Contemporary, Praha
2016 Výstava, která nebude focena, White Pearl Gallery, Praha
2013 Česko-slovenské hvězdy, Galerie Miroslava Kubíka, Litomyšl
2013 Motýlí efekt? / The Butterfly Effect, Galerie Rudolfinum, Praha
2012 Citace a interpretace II. – malba, Galerie NoD Roxy, Praha
2011 Výstava finalistů 4. ceny kritiky za mladou malbu, Galerie kritiků, Praha
2011 Antitéze malby, Galerie kritiků, Praha
2011 Kollár, Němec, Štech, Tóth, Dea Orh Art Gallery, Praha
2011 Česká malba 2011, Galerie Fontána, Piešťany
2011 Písařík, Sedlecký, Skrepl, Štech, Galerie Felixe Jeneweina, Kutná Hora
2010 2:15. Mladé umění z Drážďan a Prahy/ Junge Kunst aus Dresden und Prag, Topičův salon, Praha
2010 Výstava finalistů 3. Ceny kritiky za mladou malbu, Galerie kritiků, Praha
2008 Diplomanti AVU, Národní galerie, Veletržní palác, Praha
2007 Resetting / Jiné cesty k věcnosti, GHMP – Městská knihovna, Praha
2007 Nová trpělivost, Výstavní síň Mánes, Praha
2007 Prague Biennale III., Karlín Hall, Praha
2006 Zátiší, Galerie Moderního umění v Hradci Králové
2006 Spektrum, Galerie Půda, Jihlava
2006 Oskoruše, Kavárna Ouky Douky, Praha
2005 Skrepl a žáci, Galerie Šternberk, Šternberk
Biografie
Narozen v roce 1980 v Podbořanech. Absolvoval Střední uměleckou školu grafickou v Jihlavě (1999) a Akademii výtvarných umění v Praze v ateliérech profesorů Jiřího Sopka a Vladimíra Skrepla (2001 – 2008).
Adam Štech se pohybuje po hraně mezi distancí a fascinací. Systematická exploatace historického malířství u něj nevychází z potřeby dekonstrukce, ale z jakési frankensteinovské touhy po (re)konstrukci jeho těla. Štech nejspíše chce obstát v očích předchůdců (přesněji před vlastním vědomím o jejich mistrovství), nemůže však jednoduše malovat jako oni. Zřetelné švy na jeho obrazech, z procesuálního hlediska nezahlazované důsledky užívání koláží coby předloh / skic, jsou tak konstitutivními prvky, které demonstrují nemožnost zopakovat konkrétní vzorce v úplnosti, metaforičtěji vzato jizvy po sešívání tohoto těla, kterým znovu a znovu vytváří nevzhledné monstrum.
Štech dokáže čelit minulosti vlastním malířským přednesem, nekulhá za svými vzory a přitom nás (a sám sebe) vystavuje onomu „skličujícímu dojmu“ nevhodnosti, pociťovanému tváří v tvář výrazu tak blízkému známým veličinám. Napětí vznikající mezi jeho malířskými schopnostmi a jejich uplatňováním zdánlivě nepůvodním způsobem, nám tak nabízí potenciál zažívat podstatu (a případně racionálně sledovat pozadí) našeho vztahu k opakování, které je sice společensky přípustné, ale možná ne až tak vítané, nebo naopak vítané, ale už ne reflektované.