Tomáš Císařovský

Tomáš Císařovský

GRACiANO – partner umělce

Tomáš Císařovský

Malíř Tomáš Císařovský (narozen 1962) má za sebou téměř dvacet let pozoruhodné malířské práce. Její výjimečnost v kontextu českého, ale i evropského umění, může doložit seznam výstav, mezi nimiž nechybí samostatné expozice v nejprestižnějších pražských výstavních prostorách – v Galerii Rudolfinum a také v Národní galerii ve Veletržním paláci. Tomáš Císařovský si své postavení zasloužil bez ohledu na proměnlivost kontextu i zájmu publika tvrdošíjnou a koncepční prací v rozměru tradičního malovaného obrazu.

Celá biografie ↓

Tomáš Císařovský

Díla

Výjimečná

Obraz olej na plátně o rozměrech 93 x 118 cm, signováno na zadní straně T. Císařovský 18.

Cena: 155 000 CZK

Trojnožka

Obraz olej na plátně o rozměrech 42 x 56 cm cm, signováno na zadní straně T. Císařovský 18.

Cena: 48 000 CZK

Mladý kluk

Obraz olej na plátně o rozměrech 42 x 57cm, signováno na zadní straně T. Císařovský 19.

Cena: 48 000 CZK

Fotogalerie

Výstavy

Samostatné výstavy

2003 „Pravda, láska, lež a nenávist“, Galerie ad astra, Zámek Kuřim
  „Promlčená doba“, Galerie Oskara Kokoschky, Praha
2002 „Pozdní indiánské léto“, Galerie V kapli, Bruntál
  „Akvarely“, Universitní galerie, Plzeň / HVB, Vítězné náměstí, Praha
2001 „Země, mraky a salsa“, Galerie MXM,Praha
  „Nejisté vyhlídky“, Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy
  „Přesypaný svět“, Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava / Dům kultury Vsetín
2000 „Silnice“, NG – Veletržní palác, Praha
  „Ecce homo“, Galerie Hammer-herzer, Weiden
1999 „Mlčení“, Galerie U kamene, Cheb
  „Volný pád“, Stavební spořitelna Raiffeisen, Praha
  „Tomáš Císařovský“, Poslanecká sněmovna ČR, Praha
1998 „Červená pustina“, Galerie MXM, Praha
1997 „U konce s dechem“, Galerie Václava Špály, Praha
  „Ohne Pferde“, Kulturzentrum Halle,Halle
  „Česka šlechta“, Galerie Planá, Planá u Mariánských lázní
  „Viděno dvěma“, Galerie MXM, Praha
1996 „Bez koní“, Galerie Rudolfinum, Praha
  „Der lange Blick“, Galerie Hammer-Herzer, Weiden
  „Korčula“, Galerie KD, Prostějov
  „Těla,šaty,tváře“, Centrum pro evropská studia, Praha
  „Kousek nad zemí“, Galerie 761, Ostrava
1995 „Lidové obrazy“, Galerie U dobrého pastýře, Brno
  „Akvarely“, Galerie na bidýlku, Brno
1994 „Naty, přepni to“, Galerie MXM, Praha
1993 Galerie MXM, Praha /s Erikou Bornovou/
1992 „Portréty“, Galerie Václava Špály, Praha
  „Korrekte Aussprache“, Galerie Binz 39, Zurich
1991 Galerie MXM, Praha
  Galerie La Coupole, Neu issenburg
  Museo Nacionale ďarte Modena, San Marino /s J. Davidem a A. Střížkem/
1989 „Z deníku dědy legionáře“, Kulturní středisko Blatiny, Praha
  Studio Opatov, Praha
  SK Benar, Litvínov /s P. Císařovským
1988 „Holečkova II“, Praha /s K. Kovaříkem a J. Pištěkem/
1985 Klub VŠE, Praha /s J. Davidem/

Společné výstavy

2003 „Simbion“, Dům pánu z Kunštátu, Brno
  „Generační výsek“, Galerie Tvrdohlaví, Praha
  „Portrét“, HVB,Praha
2002 „5°pod rovníkem“, Galerie kritiků, Palác Adria, Praha
  „Šaty, Projekt, Kytky, Figura“, HVB Praha
  „Interpretace není zločin“, Dům uměni, Brno
2001 „Dílna 01“, Zámek Mikulov
  „Vermutliche Malerei“, Ischechisches Zentrum Berlin
2000 „Maestros del Arte Checo“, Centro Cultural de la Escuela Nacional de Bellas Artes, Lima
  „Melancholie“, Moravská galerie, Brno
  „Pravděpodobná malba“, Galerie Mánes, Praha
  „Portrét 2000“, Galerie U Bílého Jednorožce, Klatovy
  „Světlo zrození“, Muzeum umění Benešov
  „Dílna 00“, Zámek Mikulov
1999 „Czech Art in the ’90s“, The Czech Center, New York
  „Szene Prag“, Galerie Hammer-Herzer, Weiden
  „The first Austrotel Contemporary Art Fair“, Wien
  „Flirting with Foreigners“, The Czech Centre, London
1998 „Snížený rozpočet“, Galerie Mánes, Praha
  „Liste 98“, The Young Art Fair, Basel
  „Softly“, The Czech Centrum, Moskva
  „Tak daleko, tak blízko“, Dálnice D1 Praha-Brno / Galerie MXM, Praha
1997 „Liste 97“, The Young Art Fair, Basel
  „Schnittstellen – Neue Tschechische Kunst“, Kunsthalle, Konstanz
1996 „Ticho, teplo, tekutiny“, Galerie JNJ, Praha
  „Opakované příběhy“, Moravská galerie, Brno
  Národní galerie, Praha / Galerie Szombathely, Budapest
  „V prostoru XX. století“, Galerie hlavního města Prahy, Praha
  „České umění 20. Století“, Národní galerie, Veletržní palác, Praha
  „Mrkačka“, Galerie MXM, Praha
  „I. zlínský salón“, Zlín
1995 „ARTEST“, Kunsthalle Pallazo, Liestal
  „Hier und dort“, Messepavilon der Preussag AG, Hannover
  „Jahresmarkt 95“, Kunsthalle Krems
  „Figure“, Patrizia Buonanno Arte Contemporanea, Mezzolombardo
  „Zkušební provoz“, Galerie Mánes, Praha
  „Čistý zisk“, Galerie MXM, Praha
1993 „Second Exit-Zweiter Ausgang“, Ludwig Forum, Aachen
  „To, co zbývá“, Štencův dům, Praha
  „Art Hamburg“, Hamburg Messe, Hamburg
1992 „Prague – Bratislava: D’une génération, l’Autre“, Musée ďArt Moderne de la Ville de Paris
  „Slovaques et Tcheques“, Galerie Maeght, Paris
  „Hight and Low, un sapere minore“, Galerie Pio Monti, Roma
  „Art Messe Frankfurt“, Galerie MXM
  „Šedá cihla“, Galerie U Bílého Jednorožce, Klatovy / Košice
1991 „Trigon 8×2 aus 7“, Neue Galerie, Graz / Aargauer Kunsthaus, Aarau / Museo ďArte Contemporanea, Prato / Muzej suvremene umetnosti, Beograd / Muscarnok, Budapest / Galerie Mánes, Praha
  „Contemporary Czech Paintings“, Taiwan Museum of Art, Taiwan
1990 „Zeichen im Fluss“, Museum der 20. Jahrhundert, Wien / Zagreb / Pécs / Praha
  „Dialog Praha – Los Angeles“, Otis Parsons Gallery, Los Angeles
  „Contemporary Czech Painting“, Walker Hill Art Center, Seoul
  „Výstava ke kongresu EKK“, Pálffyho palác, Praha
  „Popis jednoho zápasu“, Galerie výtvarného umění Roudnice n. Labem, Cheb, Karlovy Vary, Rychnov n. Kněžnou, Opava
  „Inoffizielle Kunst der 1968 – 1989“, Museum der Stadt Regensburg
  „Czech Art in the velvet Revolution“, Nassau County Museum of Art, New York
1989 „Tschechische Malerei heute“, Villa Merkel, Galerie der Stadt Esslingen
  „Pocta Janu Bauchovi“, Galerie Václava Špály, Praha
1988 „Painting of the 80s Generation“, Palác mládeže, Moskva
1987 Mikrobiologický ústav, Praha
  „Konfrontace VII“, Svárov
  „Konfrontace VI“, Praha
1986 „Mladí pražští výtvarníci“, Vysokoškolský klub, Brno
  „Konfrontace V“, Svárov
  „I.setkání českých a slovenských výtvarníků“, Praha
  „Konfrontace IV“, Praha
1985 „Konfrontace III“, Kladno
  „Studenti AVU“, Žižkovské divadlo, Praha
1984 „Konfrontace II“, Praha
  „Konfrontace I“, Praha

 

Biografie

Malíř Tomáš Císařovský (narozen 1962) má za sebou téměř dvacet let pozoruhodné malířské práce. Její výjimečnost v kontextu českého, ale i evropského umění, může doložit seznam výstav, mezi nimiž nechybí samostatné expozice v nejprestižnějších pražských výstavních prostorách – v Galerii Rudolfinum a také v Národní galerii ve Veletržním paláci. Tomáš Císařovský si své postavení zasloužil bez ohledu na proměnlivost kontextu i zájmu publika tvrdošíjnou a koncepční prací v rozměru tradičního malovaného obrazu. Není divu, že v dnešním boomu závěsných obrazů je tedy opět ve středu zájmu milovníků umění, odborníků, výstavních institucí i sběratelů. Císařovský se navíc soustředí na komunikativní a vizuálně vděčná témata, která však vždy mají přesný, někdy i kontroverzní, sociální či historický obsah a dopad. Dominuje figurální a portrétní malba, doplněná v posledních letech o krajinné motivy.

Obrazové cykly, ve kterých Tomáš Císařovský pracuje – za všechny připomenu Z deníku dědy legionáře z roku 1988 o anabázi československých legionářů na Rusi, portrétní sérii „zrestituované“ české šlechty z let 1994 až 1996, nazvanou Bez koní, potréty tělesně postižených z konce let 90. či poslední konvolut obrazů Promlčená doba, na kterých jsou zachycena esa normalizační popmusic – jsou vizuální kapitoly, dokumentující jak malířovo individuální směřování tak českou societu s jejími společenskými a dobovými proměnami. Císařovského obrazy se tak stávají originální a obrazově atraktivní „kronikou“ tvůrčího, individuálního i kolektivního osudu. Cykly s historickým či společenským přesahem se prolínají s intimní vrstvou malířovy práce – s obrazy ze soukromí, z rodiny. Vzrušivě ješitná je série, na které se momentkově profiluje spřízněná vernisážová pospolitost.

Na přelomu 90. a 0. let se vedle figurálních dílek zjevuje u Tomáše krajina. Překvapivé rozšíření repertoáru ovšem zachovává typickou barevnost a fazónu dosavadních obrazů, výběr motivů je dán osobním prožitkem navštívených míst. Nápadné jsou u Tomášových krajin dva momenty. Jednak je to tíhnutí k „romantizující“ horské realitě, jednak zaujme jejich vyprázdněnost, a to i u míst s lidskými příbytky. Nejde však o pouhý odpočinek od halasu hlasů, které si můžeme pod figurálními výjevy evokovat. Oproštěnost scenérií umožní Tomášovi koncentrovanější práci se stylizací realistické pestrosti motivů a upozorní na výrazný kolorismus Císařovského obrazů, tedy prvky zdůraznující malířskost autorova zájmu. Ten ostatně hraje svoji dominantní roli i u nekonečné série akvarelů, ať už jde o náměty krajinné – některé vznikají dokonce v tradičním plenéru – nebo figurální.

U obrazů je pak podstatné zmínit, že vznikají historií vyzkoušenou olejovou technikou, protože je malíř Císařovský přesvědčen o jejích dosud nevyčerpaných vizuálních kvalitách.

Práce s olejem má navíc tu výhodu, že při povídání s autorem v jeho horním světlem prozářeném ateliéru dochází k čichové kontaminaci rozpouštěcími pryskyřicemi, tedy k přímému fyzickému opojení prostředky malby, ze kterých není úniku…