Malíř Tomáš Císařovský (narozen 1962) má za sebou téměř dvacet let pozoruhodné malířské práce. Její výjimečnost v kontextu českého, ale i evropského umění, může doložit seznam výstav, mezi nimiž nechybí samostatné expozice v nejprestižnějších pražských výstavních prostorách – v Galerii Rudolfinum a také v Národní galerii ve Veletržním paláci. Tomáš Císařovský si své postavení zasloužil bez ohledu na proměnlivost kontextu i zájmu publika tvrdošíjnou a koncepční prací v rozměru tradičního malovaného obrazu.

Díla
Výjimečná
Obraz olej na plátně o rozměrech 93 x 118 cm, signováno na zadní straně T. Císařovský 18.
Cena: 155 000 CZK
Trojnožka
Obraz olej na plátně o rozměrech 42 x 56 cm cm, signováno na zadní straně T. Císařovský 18.
Cena: 48 000 CZK
Mladý kluk
Obraz olej na plátně o rozměrech 42 x 57cm, signováno na zadní straně T. Císařovský 19.
Cena: 48 000 CZK
Výstavy
Samostatné výstavy
2003 | „Pravda, láska, lež a nenávist“, Galerie ad astra, Zámek Kuřim |
„Promlčená doba“, Galerie Oskara Kokoschky, Praha | |
2002 | „Pozdní indiánské léto“, Galerie V kapli, Bruntál |
„Akvarely“, Universitní galerie, Plzeň / HVB, Vítězné náměstí, Praha | |
2001 | „Země, mraky a salsa“, Galerie MXM,Praha |
„Nejisté vyhlídky“, Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy | |
„Přesypaný svět“, Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava / Dům kultury Vsetín | |
2000 | „Silnice“, NG – Veletržní palác, Praha |
„Ecce homo“, Galerie Hammer-herzer, Weiden | |
1999 | „Mlčení“, Galerie U kamene, Cheb |
„Volný pád“, Stavební spořitelna Raiffeisen, Praha | |
„Tomáš Císařovský“, Poslanecká sněmovna ČR, Praha | |
1998 | „Červená pustina“, Galerie MXM, Praha |
1997 | „U konce s dechem“, Galerie Václava Špály, Praha |
„Ohne Pferde“, Kulturzentrum Halle,Halle | |
„Česka šlechta“, Galerie Planá, Planá u Mariánských lázní | |
„Viděno dvěma“, Galerie MXM, Praha | |
1996 | „Bez koní“, Galerie Rudolfinum, Praha |
„Der lange Blick“, Galerie Hammer-Herzer, Weiden | |
„Korčula“, Galerie KD, Prostějov | |
„Těla,šaty,tváře“, Centrum pro evropská studia, Praha | |
„Kousek nad zemí“, Galerie 761, Ostrava | |
1995 | „Lidové obrazy“, Galerie U dobrého pastýře, Brno |
„Akvarely“, Galerie na bidýlku, Brno | |
1994 | „Naty, přepni to“, Galerie MXM, Praha |
1993 | Galerie MXM, Praha /s Erikou Bornovou/ |
1992 | „Portréty“, Galerie Václava Špály, Praha |
„Korrekte Aussprache“, Galerie Binz 39, Zurich | |
1991 | Galerie MXM, Praha |
Galerie La Coupole, Neu issenburg | |
Museo Nacionale ďarte Modena, San Marino /s J. Davidem a A. Střížkem/ | |
1989 | „Z deníku dědy legionáře“, Kulturní středisko Blatiny, Praha |
Studio Opatov, Praha | |
SK Benar, Litvínov /s P. Císařovským | |
1988 | „Holečkova II“, Praha /s K. Kovaříkem a J. Pištěkem/ |
1985 | Klub VŠE, Praha /s J. Davidem/ |
Společné výstavy
2003 | „Simbion“, Dům pánu z Kunštátu, Brno |
„Generační výsek“, Galerie Tvrdohlaví, Praha | |
„Portrét“, HVB,Praha | |
2002 | „5°pod rovníkem“, Galerie kritiků, Palác Adria, Praha |
„Šaty, Projekt, Kytky, Figura“, HVB Praha | |
„Interpretace není zločin“, Dům uměni, Brno | |
2001 | „Dílna 01“, Zámek Mikulov |
„Vermutliche Malerei“, Ischechisches Zentrum Berlin | |
2000 | „Maestros del Arte Checo“, Centro Cultural de la Escuela Nacional de Bellas Artes, Lima |
„Melancholie“, Moravská galerie, Brno | |
„Pravděpodobná malba“, Galerie Mánes, Praha | |
„Portrét 2000“, Galerie U Bílého Jednorožce, Klatovy | |
„Světlo zrození“, Muzeum umění Benešov | |
„Dílna 00“, Zámek Mikulov | |
1999 | „Czech Art in the ’90s“, The Czech Center, New York |
„Szene Prag“, Galerie Hammer-Herzer, Weiden | |
„The first Austrotel Contemporary Art Fair“, Wien | |
„Flirting with Foreigners“, The Czech Centre, London | |
1998 | „Snížený rozpočet“, Galerie Mánes, Praha |
„Liste 98“, The Young Art Fair, Basel | |
„Softly“, The Czech Centrum, Moskva | |
„Tak daleko, tak blízko“, Dálnice D1 Praha-Brno / Galerie MXM, Praha | |
1997 | „Liste 97“, The Young Art Fair, Basel |
„Schnittstellen – Neue Tschechische Kunst“, Kunsthalle, Konstanz | |
1996 | „Ticho, teplo, tekutiny“, Galerie JNJ, Praha |
„Opakované příběhy“, Moravská galerie, Brno | |
Národní galerie, Praha / Galerie Szombathely, Budapest | |
„V prostoru XX. století“, Galerie hlavního města Prahy, Praha | |
„České umění 20. Století“, Národní galerie, Veletržní palác, Praha | |
„Mrkačka“, Galerie MXM, Praha | |
„I. zlínský salón“, Zlín | |
1995 | „ARTEST“, Kunsthalle Pallazo, Liestal |
„Hier und dort“, Messepavilon der Preussag AG, Hannover | |
„Jahresmarkt 95“, Kunsthalle Krems | |
„Figure“, Patrizia Buonanno Arte Contemporanea, Mezzolombardo | |
„Zkušební provoz“, Galerie Mánes, Praha | |
„Čistý zisk“, Galerie MXM, Praha | |
1993 | „Second Exit-Zweiter Ausgang“, Ludwig Forum, Aachen |
„To, co zbývá“, Štencův dům, Praha | |
„Art Hamburg“, Hamburg Messe, Hamburg | |
1992 | „Prague – Bratislava: D’une génération, l’Autre“, Musée ďArt Moderne de la Ville de Paris |
„Slovaques et Tcheques“, Galerie Maeght, Paris | |
„Hight and Low, un sapere minore“, Galerie Pio Monti, Roma | |
„Art Messe Frankfurt“, Galerie MXM | |
„Šedá cihla“, Galerie U Bílého Jednorožce, Klatovy / Košice | |
1991 | „Trigon 8×2 aus 7“, Neue Galerie, Graz / Aargauer Kunsthaus, Aarau / Museo ďArte Contemporanea, Prato / Muzej suvremene umetnosti, Beograd / Muscarnok, Budapest / Galerie Mánes, Praha |
„Contemporary Czech Paintings“, Taiwan Museum of Art, Taiwan | |
1990 | „Zeichen im Fluss“, Museum der 20. Jahrhundert, Wien / Zagreb / Pécs / Praha |
„Dialog Praha – Los Angeles“, Otis Parsons Gallery, Los Angeles | |
„Contemporary Czech Painting“, Walker Hill Art Center, Seoul | |
„Výstava ke kongresu EKK“, Pálffyho palác, Praha | |
„Popis jednoho zápasu“, Galerie výtvarného umění Roudnice n. Labem, Cheb, Karlovy Vary, Rychnov n. Kněžnou, Opava | |
„Inoffizielle Kunst der 1968 – 1989“, Museum der Stadt Regensburg | |
„Czech Art in the velvet Revolution“, Nassau County Museum of Art, New York | |
1989 | „Tschechische Malerei heute“, Villa Merkel, Galerie der Stadt Esslingen |
„Pocta Janu Bauchovi“, Galerie Václava Špály, Praha | |
1988 | „Painting of the 80s Generation“, Palác mládeže, Moskva |
1987 | Mikrobiologický ústav, Praha |
„Konfrontace VII“, Svárov | |
„Konfrontace VI“, Praha | |
1986 | „Mladí pražští výtvarníci“, Vysokoškolský klub, Brno |
„Konfrontace V“, Svárov | |
„I.setkání českých a slovenských výtvarníků“, Praha | |
„Konfrontace IV“, Praha | |
1985 | „Konfrontace III“, Kladno |
„Studenti AVU“, Žižkovské divadlo, Praha | |
1984 | „Konfrontace II“, Praha |
„Konfrontace I“, Praha |
Biografie
Malíř Tomáš Císařovský (narozen 1962) má za sebou téměř dvacet let pozoruhodné malířské práce. Její výjimečnost v kontextu českého, ale i evropského umění, může doložit seznam výstav, mezi nimiž nechybí samostatné expozice v nejprestižnějších pražských výstavních prostorách – v Galerii Rudolfinum a také v Národní galerii ve Veletržním paláci. Tomáš Císařovský si své postavení zasloužil bez ohledu na proměnlivost kontextu i zájmu publika tvrdošíjnou a koncepční prací v rozměru tradičního malovaného obrazu. Není divu, že v dnešním boomu závěsných obrazů je tedy opět ve středu zájmu milovníků umění, odborníků, výstavních institucí i sběratelů. Císařovský se navíc soustředí na komunikativní a vizuálně vděčná témata, která však vždy mají přesný, někdy i kontroverzní, sociální či historický obsah a dopad. Dominuje figurální a portrétní malba, doplněná v posledních letech o krajinné motivy.
Obrazové cykly, ve kterých Tomáš Císařovský pracuje – za všechny připomenu Z deníku dědy legionáře z roku 1988 o anabázi československých legionářů na Rusi, portrétní sérii „zrestituované“ české šlechty z let 1994 až 1996, nazvanou Bez koní, potréty tělesně postižených z konce let 90. či poslední konvolut obrazů Promlčená doba, na kterých jsou zachycena esa normalizační popmusic – jsou vizuální kapitoly, dokumentující jak malířovo individuální směřování tak českou societu s jejími společenskými a dobovými proměnami. Císařovského obrazy se tak stávají originální a obrazově atraktivní „kronikou“ tvůrčího, individuálního i kolektivního osudu. Cykly s historickým či společenským přesahem se prolínají s intimní vrstvou malířovy práce – s obrazy ze soukromí, z rodiny. Vzrušivě ješitná je série, na které se momentkově profiluje spřízněná vernisážová pospolitost.
Na přelomu 90. a 0. let se vedle figurálních dílek zjevuje u Tomáše krajina. Překvapivé rozšíření repertoáru ovšem zachovává typickou barevnost a fazónu dosavadních obrazů, výběr motivů je dán osobním prožitkem navštívených míst. Nápadné jsou u Tomášových krajin dva momenty. Jednak je to tíhnutí k „romantizující“ horské realitě, jednak zaujme jejich vyprázdněnost, a to i u míst s lidskými příbytky. Nejde však o pouhý odpočinek od halasu hlasů, které si můžeme pod figurálními výjevy evokovat. Oproštěnost scenérií umožní Tomášovi koncentrovanější práci se stylizací realistické pestrosti motivů a upozorní na výrazný kolorismus Císařovského obrazů, tedy prvky zdůraznující malířskost autorova zájmu. Ten ostatně hraje svoji dominantní roli i u nekonečné série akvarelů, ať už jde o náměty krajinné – některé vznikají dokonce v tradičním plenéru – nebo figurální.
U obrazů je pak podstatné zmínit, že vznikají historií vyzkoušenou olejovou technikou, protože je malíř Císařovský přesvědčen o jejích dosud nevyčerpaných vizuálních kvalitách.
Práce s olejem má navíc tu výhodu, že při povídání s autorem v jeho horním světlem prozářeném ateliéru dochází k čichové kontaminaci rozpouštěcími pryskyřicemi, tedy k přímému fyzickému opojení prostředky malby, ze kterých není úniku…